Nabídka:


MAPA OBCE ŽATČANY

Rozpočet obce

FIRMY V NAŠÍ OBCI
 

Počasí Brno - Slunečno.cz

Mateřské centrum Budulínek

Cena a kvalita vody

STATISTIKA:

TOPlist  

Struktura a proces zpracování Strategie rozvoje obce

Úvodní stránka > Obecní zastupitelstvo > Výbory > Rozvojový výbor > Struktura a proces zpracování Strategie rozvoje obce >

Podklad pro zastupitelstvo obce Žatčany projednaný Rozvojovým výborem dne 3. 2. 2011  

 

Význam strategie

Strategie rozvoje obce je základním nástrojem koncepčního řízení obce. Na základě poznání situace v obci a představ občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů v obci formuluje vizi a rozvojové cíle obce spolu s aktivitami vedoucími k jejich naplnění.

Hlavní přínosy strategie rozvoje obce jsou:

-       Identifikace problémů a možných řešení (komplexní přístup – šance odstranit příčiny, nikoliv pouze řešit následky).

-       Sladění představ jednotlivých subjektů o rozvoji obce (prevence budoucích sporů, východisko pro kontinuitu rozvoje).

-       Vytvoření platformy spolupráce různorodých subjektů v obci (využití potenciálu lidí i organizací).

-       Formulace rozvojových záměrů a projektů.

-       Rozvržení realizace aktivit a subjektů se na nich podílejících (vzhledem k věcné návaznosti kroků i vzhledem k dostupným prostředkům.

-       Zlepšení využití vlastních finančních prostředků a zvýšení šance získat prostředky vnější.

-       Východisko pro územní průmět rozvojových aktivit v územním plánu.

Strategie je závazným dokumentem rozvoje obce, proto nesmí být podceněna příprava. Při tvorbě strategie platí, že čím vážněji ji všichni berou, tím je kvalitnější; čím je kvalitnější, tím větší je ochota strategii respektovat a skutečně ji realizovat. 

Struktura strategie a specifikace jejích částí

A. Analytická část

   Situační analýza – zachycení situace v jednotlivých oblastech života fungování obce: obyvatelstvo, bydlení, infrastruktura, doprava, územní vztahy, hospodářství, trh práce služby, možnosti vyžití, zájmová činnost, finanční a majetkové hospodaření obce, realizované projekty a rozvojové aktivity atd.

    SWOT analýza – identifikace silných a slabých stránek obce, shrnutí hlavních problémů, pojmenování rozvojových příležitostí a rozvojových hrozeb.

B. Návrhová část

        Vize, cíle, priority („strategie“) – stanovení toho, jak si naši obec představujeme, čeho bychom chtěli dosáhnout a co jsou pro nás nejdůležitější rozvojová témata.

        Opatření, aktivity („program“) – stanovení způsobu, jak dosáhnout plánovaných cílů.

C. Realizační část

        Akční plán – rozvržení konkrétních činností a projektů na nejbližší 1 – 2 roky včetně rozdělení úkolů mezi jednotlivé realizátory, stanovení způsobu financování apod.

        Způsob sledování realizace – nastavení systému sledování plnění strategie a zhodnocení efektů jednotlivých činností (posouzení toho, jak jsou plněny cíle).

        Způsob financování – finanční aspekty strategie a víceletý rámcový rozpočet realizace[1].

Rozsah dokumentu se odvíjí od podrobnosti analýz a míry konkretizace rozvojových aktivit – u obce velikosti Žatčany obvykle v řádu 20 – 30 stran. 

Proces zpracování

Proces zpracování strategie zahrnuje následující body:

  •       Způsobu zpracování: kdo zpracování garantuje, tj. na základě podkladů sestavuje jednotlivé části dokumentu, kdo se na tvorbě přímo podílí, kdo a jak se může vyjádřit. Rozvojový výbor navrhuje zpracování vlastními silami obce (pod garancí rozvojového výboru) se zadáním specifických úkolů externím odborníkům (např. zpracování a statistické vyhodnocení výsledků šetření apod.)
  •       Způsob zapojení občanů:

       Nezbytnou součástí tvorby strategie je veřejné projednání. Rozvojový výbor navrhuje dvě veřejná projednání: první projednání by proběhlo po provedení šetření a zpracování analytické části a zabývalo by se vedle představení situace v obci podněty občanů k nastavení návrhové části, druhé projednání by proběhlo po zpracování kompletního dokumentu a diskuze by sloužila k doladění a odsouhlasení navrhovaných činností.

       Obvyklým východiskem analytické části bývá plošné zjištění názorů občanů pomocí dotazníkového šetření. Rozvojový výbor navrhuje dotazování všech občanů starších 15 let formou dotazníku, který by občané obdrželi do domovních schránek. Dotazníky by bylo možné odevzdat v obchodech či na OÚ.

       Základní informace budou zjišťovány i od neziskových organizací působících v obci.

       U významnějších podnikatelů působících v obci budou zjištěny formou řízeného rozhovoru jejich rozvojové plány a potřeby ve vztahu k obci.

  •      Časové rozložení pracovních kroků.

Strategie by měla brát v úvahu i strategické dokumenty svazků obcí, v nichž je členem, tak kraje. Jde především o soulad v určitých rozvojových oblastech, v nichž krajské dokumenty předpokládají součinnost obcí při řešení problémů (např. v oblasti ochrany životního prostředí, kde vodní, větrná eroze, znečištění apod. je nutno řešit od lokální úrovně), dále kde jsou inspirující či kde nabízí další rozvojové šance. 

Orientační harmonogram zpracování

Odhad trvání

Postupový krok

Realizace

1 měsíc

Vytvoření organizačního rámce – stanovení způsobu tvorby, stanovení harmonogramu, rozdělení úkolů

Rozhodne a schválí zastupitelstvo obce

2 – 3 měsíce

Zpracování analytické části

Zpracovává garant strategie (pracovní tým strategie), informační vstupy od všech aktérů, možné šetření názorů občanů, 1. veřejné projednání

3 – 4 měsíce

Návrh vize, cílů, priority

Formuluje zastupitelstvo obce spolu s výbory na základě diskuzí a podnětů od občanů, zpracovává garant strategie, 2. veřejné projednání

Návrh opatření a aktivit

2 – 3 měsíce

Tvorba akčního plánu a určení způsobu realizace a kontroly

Stanoví zastupitelstvo obce, rozpracuje garant strategie

 Možné obecné otázky pro zjišťování názoru občanů na rozvoj obce, které budou na příštím zasedání rozvojového výboru dále rozpracovány do podoby dotazníku:

  • Jak dlouho v obci žijete?
  • Jak se Vám v obci žije?
  • Co se Vám na Vaší obci nejvíce líbí?
  • Co se Vám na Vaší obci nelíbí?
  • Jaké služby Vám v obci chybí?
  • Jak hodnotíte podmínky pro život v obci?
  • Jak hodnotíte mezilidské vztahy ve Vaší obci?
  • Myslíte si, že obyvatelé obce mají dostatek příležitostí ke společenským kontaktům?
  • Jste ochoten/ochotna udělat něco pro rozvoj své obce?
  • Na co byste přednostně využil obecní finanční prostředky?

Dotazník bude doplněn o otázky týkající se získání zpětné vazby na další aktivity v obci (např. na využívání webových stránek obce, spokojenosti s informováním o dění v obci apod.). 

Hlavní podklady pro vypracování strategie

  •      Vlastní materiály obce.
  •      Výstupy a podklady výborů zastupitelstva obce.

  •      Volební programy subjektů zastoupených v zastupitelstvu obce.

  •      Podněty a názory občanů a organizací působících v obci.

  •      Statistické údaje o obci z veřejných zdrojů (Český statistický úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad práce, Jihomoravský kraj apod.).

  •      Různorodé materiály týkající se obce.

  •      Územní plán (včetně územně-analytických podkladů).
  •      Strategie svazků obcí, v nichž jsou Žatčany členem.

  •      Koncepční dokumenty vyšších úrovní (zejména krajské).

Na závěr o obecní strategii jinými slovy

Ve strategii by se měla v „analytické části“ zachytit situace obce v jednotlivých oblastech a zhodnotit co a za kolik se udělalo, co funguje a co nefunguje.

V „návrhové části“ by se měly stanovit hlavní směry rozvoje obce, tj. jak by obec měla v budoucnu vypadat (=obecná strategie), určit hlavní opatření a aktivity, které k dosažení dané vize chceme zvládnout v následujících (4) letech (=program rozvoje) s ohledem na rozpočtové možnosti.

V „realizační části“ se měly na základě programu podrobně rozpracovat činnosti na nejbližší 1 – 2 roky (=akční plán), stanovit, kdo a co bude konkrétně dělat, vyřešit financování. Důležité je i nastavení mechanismů k zachycení změn a k posouzení funkčnosti a účinnosti jednotlivých kroků.

 Pro celkové zlepšení situace v obci je strategie rozvoje naprosto zásadní věc. Bez pečlivě zpracované a skutečně realizované strategie hrozí, že starostu a zastupitelstvo v jeho činnosti budou neustále zahlcovat operativní provozní záležitosti a rozvojové činnosti se budou řešit nahodile, jak bude vyvstávat aktuální potřeba.

 [1] Úspěšné realizaci strategie napomáhá uplatnění víceletého rozpočtování. V kostce jde o to, že se sestaví rozpočty na několik let a výdaje neposuzují v delším časovém horizontu (např. jeden rok se dá hodně peněz na opravu jedné věci, aby se to zvládlo komplexně, jiný rok se daná oblast utlumí a zase se investuje více jinde). V tomto pojetí není hospodaření tak striktně zúženo na dění jednoho roku; následující rok se navržené rozpočty upraví (nejpečlivěji samozřejmě ten na následující rok) a doplní se o jeden nový roční rozpočet). Uplatnění víceletého rozpočtování s vazbou na strategii nic nemění na každoročním doladění přesného rozložení příjmů a výdajů a schválení ročního rozpočtu obce. 

Zapsal Ing. Jan Binek, Ph.D.

TOPlist