Nabídka:


MAPA OBCE ŽATČANY

Rozpočet obce

FIRMY V NAŠÍ OBCI
 

Počasí Brno - Slunečno.cz

Farnost Žatčany

Mateřské centrum Budulínek

Cena a kvalita vody

STATISTIKA:

TOPlist  

Krojovy gatě

Pro diskuzi o krojových gaťách pro svobodné chlapce a ženáče nabízím tento zjednodušený náhled. Chronologicky vycházím od středověku:

Nosily se gatě:

a.) Plátěné, tkané (konopné, lněné)

– konopné byly hrubé, barevně tmavší (pracovní)

– lněné se snadněji bělily a jejich napodobenina se dodnes nosí jako třaslavice po celém Slovácku

 b.) Soukenné, tkané textilie (složitější tkaní, manufakturní a průmyslová výroba)

- pro vojáky (velká odolnost), různá barevnost. Pěšáci, kteří nemají holínky, mají naspodu psí dečky (viz. Vojáci ze slavkovského bojiště). Dragouni (jezdci) mají vysoké jezdecké boty, proto nemají psí dečky, ale zúžené nohavice do vysokých botů zastrčené.

- barevnost: bílé (Valašsko, Slovensko), červené (červenice z Podluží), černé (Uherskobrodsko), tmavomodré (Kyjovsko), světle modré (Horňácko). Se žluticemi to nemá nic společného.

c.) Vlněné, z ovčí vlny; tam, kde se stříhaly ovce; dodnes se nosí na Horehroní, na Liptově, na Lašsku, na Valašsku. Moc huňaté a teplé.

d.) Kožené (kůže z různých zvířat), nejvíce z teletiny, koziny nebo jelenice. Po vyčinění se kůže někde zabarvovala, dodnes se nosí

- tmavé zabarvení (Haná, Bavorsko)

- světlé – ŽLUTICE (Chodsko, Horácko, Čechy, Hanácké Slovácko)

Praktické použití:

1. Kožené (žlutice) nosí panstvo, selský stav, majetnější sedláci. Ozdobené krumplováním nebo výšivkou pro sváteční příležitosti. Dodnes jsou hodně rozšířené v Německu, pro sváteční příležitosti. Světlé zabarvení se střízlivým ozdobením (výšivkou) je vhodné pro svobodné mládence. Vhodný způsob pro odlišení stavu svobodný / ženatý.

Dnes je jelenicová kůže dostupná, ale drahá. Náhrada dyftýnem je velmi dobrá a praktická.

2. Plátěné nohavice slouží jako oděv pracovní, běžný a dostupný pro dělný lid. Třaslavice jsou v dnešní době bělostné gatě s ažurami, s výrazným třepením dolního konce nohavic, doplněné nošením zástěry. Pojem třaslavice je vnímán jako oblečení pro určité příležitostné události, také jako souborové oblečení pro slavnosti vinobraní, kosení trávy apod.

Plátěné, látkové gatě (městského typu) – dnes tím rozumíme sériově šité z průmyslově tkaných textilií, jejichž nošení se rozšířilo nejdříve ve městech a postupně nahrazovaly gaťata i na vesnicích. Barevnost je velmi pestrá, avšak při nahrazování tradičních soukenných a kožených gatí při slavnostech jako hody, svátky, svatby, se ustálilo na Brněnsku a okolí používání tmavých odstínů, jako výraz svátečnosti.

Tzn., že tmavé, běžné nošení gatí městského typu je důsledek odložení starších tradičních druhů gatí.

Soukenné (ebeny. Flaušové) nohavice upravené do vysokých jezdeckých bot napodobují gatě vojanského typu. Černé měli uherští huláni, červené husaři apod. (viz. Nohavice Kyjovsko, Uherskohradišťsko nebo Podluží).


Protože se všichni snažíme o to, aby nošení kroje bylo živou záležitostí a ne muzeální parodií, je normální přizpůsobovat podobu kroje dnešním možnostem v materiálech a praktičnosti.

Nošení tmavých gatí svobodnými mládenci není žádná závada. Je to praktické přizpůsobení možnostem dnešní doby.

Nošení „žlutic“ můžeme chápat jako zachování nošení tradičního selského oblečení svobodnými chlapci. Pro pestřejší vzezření je to pro svobodné vhodné, tím se odliší od ženáčů.

Ženáči v tmavomodrých gaťích vypadají důstojně a svátečně.


Stavovské rozlišení na svobodné a ženaté je na místě. Lze to pozorovat na nošení mužských kordulí. Svobodní si můžou kordule zapínat, ale ženatí již hůře nebo vůbec, protože mají většinou širší objem v pase. Proto by ženatí knoflíky na Kordulách nemuseli mít.


Pití na řádky a knoflíky na kordulí:

Když někdo poručí gořalku, tak nechá od šenkýřa postavit sklinečky do řádku na pult, aby to všichni viděli, kdo a kolik poroučí kamarádům nebo muzikantům. Za každým řádkem si zapne jeden knoflík na korduli. Počet zapnutých knoflíků na korduli znamená, kolikrát poručil do řádku.

Autor: Jan Zezula, Začany, Leden 2011